Redningsaksjon i stillehavet

S/Y Checkmate - Beneteau First 43.5                                                                   Skipper: Nils Todal , mail: la8oja@winlink.org

2008.11.02

Hei alle sammen!
Vi er tilbake i Malaysia.
Det ble en lang og slitsom tilbakereise. Flyet fra Amsterdam viste seg å ha teknisk feil, dermed måtte all bagasje over på et annet fly som måtte klareres. Det tok tid, så vi ble tre timer forsinket. Men endelig på vingene var det en behagelig reise. Vi fikk all bagasje også noe vi var litt spent på etter så mye forandringer. Et + til KLM der.
Litt døgnville og slitne var det svært bekvemt å ta inn på Rebak Resortens airconditionerte rom for natta. Båten fikk vi ta i øyesyn neste dag.

Etter et halvt år hjemme hadde vi glemt hvor varmt og fuktig det det kunne være her. Varmen formelig slo i mot oss neste dag og brillene dugget når vi kom ut fra kjølig rom. Må bare venne seg til det.

Båten var på plass og så ikke ut til at den hadde savnet vårt fravær. Litt skitten var den blitt gjennom regntiden, men ellers i orden. Det viktigste først var å få i sving air-cond for å få en levelig temperatur ombord. Å stå på land og bo 3-4 meter over bakken er ikke det co.skippern liker best. Med nyoperert skulder og litt høydeskrekk var Marit glad for to ekstra døgn på hotellet.  Litt frustrerende å ikke kunne bidra med renhold og båtpuss, men det var slett ikke verst å ligge under en parasoll ved bassenget å lese og se på muslimske kvinner når de bader i sine svarte burka. Ikke lett å svømme med den habitten, så gubben måtte hjelpe til. Han hadde selvfølgelig bare badeshorts på seg. Det er sikkert varmt å sole seg i en bekksvart burka med bare en liten åpning for øynene. Kvinneundertrykkelsen er nok mye mere utbredt i araberland enn her i Malaysia. Resorten her på den vesle øya er av den eksklusive sorten. Absolutt stedet for rike arabere. Vi "yachtiesene" har spesialpris ved å bo i Resorten.
Det er ikke bare resorten som er ekslusiv. Det er et rikt dyre og fugleliv. Ørnene er varemerket her for Langkawi. Om kveldene er det konsert av froskene. Utrolig at de klarer å få til så mye støy. Skipperen som hører litt dårlig går jo glipp av disse konsertene, noe han synes er helt alright, noen ganger. Det er masse aper på øya, og i grålysningen kom de fram og lekte seg. De turnet i buskene og stupte kråke nedover skråningen. Vi hadde orkesterplass til dette showet hver ettermiddag mens vi stod på land. En annen ekskusiv skapning var også på besøk like ved vaktboden, men den var nok ikke så poppulær. Det var en kobraslange og dødelig giftig. Forsøk på å  fange den var mislykket. Den har forhåpentligvis stukket inn i jungelen igjen.

"Checkmate" er igjen på vannet, nypolert og fin som alltid. Etter hvert er det blitt liv i båtene rundt om oss. De fleste hadde reist hjem til sine respektive land under Sørwest-monsuntiden med mye regn og fuktighet. I "Checkmate" har vi en luftavfukter som hadde gjort en utmerket jobb. Båten var tørr og fin innvendig uten antydning til mugg.

Rundt 20. november seiler vi opp til Phuket og skal tilbringe julen der.
Ellers er planen å seile et Rally fra Cochin i India opp til Middelhavet. Rallyet starter 25. januar. Det er lagt opp til å gå i konvoi gjennom den beryktede Adenbukta fra Sallala i Oman og et stykke inn i Rødehavet. Det blir minst 60 båter og det er forhandlinger i gang for å få militær eskorte forbi Somalias piratområde. NATO har nå satt inn en større flåte av fregatter for å hindre piratene.