Redningsaksjon i stillehavet

S/Y Checkmate - Beneteau First 43.5                                                                   Skipper: Nils Todal , mail: la8oja@winlink.org

2008.01.29

Yacht Haven Marina Thailand 29.01.08
Snart er første måned av 2008-året omme. Tiden går fort. Siden forrige reisebrev har vi opplevd og sett mye. Vel tilbake på "Checkmate" på Langkavi etter 14 opplevelsesrike dager i Vietnam, seilte vi til Phuket i Thailand for å feire jul sammen med andre seilere som vi har hatt følge med i lang tid. Vi tok et stopp på øya Koo Muuk. Det er ikke store øya, men det satses på turisme. Det var mange svensker her. Særlig morsomt var det å svømme gjennom en grottegang og midt inne i fjellet var det ei sandstrand og en rund åpning i fjellet hvor sola skinte ned i. Det var helt utrolig og flott. Dessverre ingen bilder derfra fordi vi måtte svømme. Hvis det ikke hadde vært så mange turister der kunne vi tatt jolla inn, men det er et poppulært utfartssted.
Kom til Nai Harn som ligger helt på sydvest spissen av Phuket Island, og etter hva vi har sett av Phuket et av de beste stedene på hele øya. Selvfølgelig avhengig av hva en vil oppleve. Vil man ha heftig natteliv og masse vannskutere omkring seg på dagen er ikke Nai Harn stedet, men fine strender og små restauranter med god og rimelig mat. Det er også flere skreddere med muligheter for å få sydd seg ny garderobe i Thaisilke eller andre stoffer.
Nai Harn ble da også hovedbasen da barn og barnebarn + tante Synnøve kom på besøk på nyåret. Veldig trivelig å få besøk og barnebarna har jo vokst veldig. De koste seg på stranda og i vannet som holder nesten 30 grader.
Julaften ble også feiret her. Riktignok en litt selsom fornøyelse å stå i kø når nesten 200 personer/seilere skal ha mat. Det var ikke mye varm mat å få, men alikevel en hyggelig aften.
Ikke fullt så hyggelig etter at vi kom tilbake i båten og var i ferd med å legge oss da vi hørte to skikkelig dunk i båten. Det viste seg at vi og en hollansk båt var for nærme hverandre og vi dunket sammen. Det var ingen vind og strømforholdene gjorde at alle båtene som lå for anker lå i forskjellige retninger. Vi fikk en skikkelig bulk i pulpitten, men hollenderen, som var en stålbåt, fikk ingen skader. Vi fikk jobben med å ankre om i nattens mulm og mørke og noen dager etterpå var pulpiten fikset av proffe sveisere til en eventyrlig billig penge. Dagslønnen her ligger på ca 100 no.kr.
1. juledag klarte vi å få til en tilnærmet norsk julemiddag ombord på den norske båten "Stormsvalen" av Bergen. Vi var syv personer og bidro med litt alle sammen. Juleskinke, BBQ ribbe, surkål og riskrem. Heldig var vi også som hadde fått aquavit av besøkende Wictor fra Ringebu.
Neste dag dro vi oppover på østkysten av Phuket hvor vi var innom noen øyer i nord, blandt annet James Bond Island som den blir kalt. Her skal etter sigende deler av filmen " The man with the golden gun " blitt spilt inn. En gedigen turistmaskin men morro å ha vært der. Ellers er det spesielle og dramatiske formasjoner på øyene her. Noen steder er det grotter som man kan komme inn i med jolla, men en kommer ikke helt gjennom grotten utenom på lavvann. Tenkte å gjøre det når vi fikk besøk fra barn og barnebarn, men da blåste det litt for mye og vi måtte finne på noe annet. Det ble stille og rart for oss etter at alle sammen reiste hjem, mens de fikk en fin avkorting på en lang januar med sol og bading. Lavrans begynte å få godt tak på å svømme.
Nå ligger vi i Yacht Haven og får reparert og pusset opp båten. Må benytte sjansen her som det fortsatt er ganske rimelig å få utført den slags arbeid. Ny teakdørk og "oppshining" av teak på benkene i cockpit. 3 mann i 5-6 dager koster ca 2500,- inkl. teaken er utrolig billig. Tør ikke tenke på hva det har kostet i Norge. Noen skrammer i gelcoat blir også fikset og innvendig skal vegger og dørk få noen etterlengtet strøk med lakk. "Checkmate" er snart like fin som ny. Til høsten trår vi til med nytt storseil fra Tasker Sails som ligger her på øya. Et av verdens største seilloft. Prisen er ca halvparten i forhold til hjemme.
Vi har fått hjemreisebillett fra Langkawi 10. april og retur 8. oktober. Da legger vi båten på land i Rebak på Langkavi. Håper på en skitur på Ringebufjellet før snøen forsvinner.