Redningsaksjon i stillehavet

S/Y Checkmate - Beneteau First 43.5                                                                   Skipper: Nils Todal , mail: la8oja@winlink.org

2006.06.18

Reisebrev fra Polynesia

Fakurava søndag 18.juni.

Vi kom hit til Fakurava som er det nest største atollet her i Tuamotos arkipelago. Det skjedde ikke helt uten dramatikk. Fra Kauhei var det ikke så lange seilasen og vi hadde fin vind, men like etter at vi hadde passert åpningen i revet her på Fakurava og vi var på tur opp til ankringen, da stoppet motoren og det viste seg å være et tett dieselfilter. Heldigvis var det god plass inne i atollet så vi kunne krysse oss nesten helt inn på stranda og slapp ankeret. Selvfølgelig når alt dette skjedde fikk vi også en squall med vindøkning og regn, så på kryss gikk det fort unna. Alt gikk bra, men vi var jo blitt litt sårbare så lenge motoren var taus og det gikk ut over lading av batterier. Det måtte spares på alt som trakk støm. Det ble skiftet diselfilter ( det gamle så ut som det var stappet fullt med svart

bomull) og i forbindelse med lufting av disel, knakk en lufteskrue tvers av og det ble diesellekkasje i lufteskruen på dieselpumpa. Merkelig dette med at en skade etterfølges av flere. Det har vi fått erfart. Selv om motor og dieselpåfylling har blitt gjort etter alle kunstens regler med "Bayafilter etc etc, så skjedde det. Vi startet seilasen på en fredag og det er jo vanlig overtro blant seilere at det skal man ikke gjøre. Vi har gjort det mange ganger uten uhell.

Fakurava er et flott atoll med både mindre hoteller og perleoppdrett, men ikke akkurat verdens navle når det gjelder service av motorer og slike ting.

Nils greide å finne en skrue i sine mange skrin og klarte å få den tilpasset og fikk motoren i gang igjen. Dårlig diesel fra Nuku Hiva eller Galapagos.

Etter kirketid i dag har vi tappet disel av tanken og det kom opp noen svære kladaser som blir kalt for diseldyr. Esso hadde et slagord om en "tiger på tanken", men vi har noe annet som vi ikke setter pris på. Det må nok bli en skikkelig rengjøring av tanken på Tahiti.

Vi tok oss fri fra problemene og gikk i kirken i dag tidlig. En fantastisk opplevelse med mye sang og musikk. Det var ikke orgel i kirken, men gitarer, ukulele og sang som ble ledet av en dame. Noen ungdommer var i kvite kapper så det var kanskje konfirmanter. Mennene fikk blomsterkranser rundt halsen da de kom inn i kirken. Vi forstod ikke noen ting av ritualet for alt foregikk på polynesisk, så vi måtte bare følge med og reise oss og sette oss når de andre gjorde likedan. Folket her er veldig hyggelige. Mange kom å ga oss klem og hilste på oss etter det var slutt i kirken. En stor opplevelse for oss.

På lørdag var vi sammen med andre seilere på en perlefarm. Det er en fransk familie her som driver perlefarm og et lite hotell. Mot å betale en sum kunne vi plukke ut våre egne østersskjell og vi fikk perlen som var i skjellet. Hvis det ikke var perle der fikk vi et nytt skjell. Dette er jo som å spille lotto. Du kan være heldig å få kjempefine perler, men også mindre fine. Et italiensk par var kjempeheldige. De fikk en perle som var svært flott, men vi andre fikk også ganske fine perler. Morsomt var det i all fall og vi fikk god innføring i denne perledyrkerkunsten og vi forstår godt at perlene blir dyre. Det er mye arbeide og mye tap.

Her er det flott å snorkle og dykke. Mange kommer hit for å oppleve dykking sammen med haier og andre eksotiske fisker.

Passatvinden har tatt en liten pause. Nå blåser det ikke så mye og det er rolige ankringsforhold.

Nå som motoren funker igjen har vi det meget bra.