Reisebrev\2004.09.27\index.htm

S/Y Checkmate - Beneteau First 43.5                                                                   Skipper: Nils Todal , mail: la8oja@winlink.org

2004.09.27

Ja, vi ble liggende 8 dager på Porto Santo. Med 25 gr. i sjøen var det deilig å ligge for anker å kunne bade fra båten. Det hadde ikke vært så mye bading på turen tidligere, så nå fikk vi virkelig følelsen av å ha kommet  til syden og at vi har begynt driverlivet, som danskene sier. Det var verdt alt strevet med motvind og til tider dårlig vær.
Porto Santo har fine sandstrender og det var ikke overfylt med mennesker der. Den norske båten " Citrina " som startet samtidig med oss fra Cascais, kom inn ca. et døgn etter oss. De er to om bord og skipperen, Ole hadde slag for ett år siden og har klart å trene seg opp igjen. Det er ganske tøft gjort. Co.skipper Trine har hytte på Ringebufjellet, så verden er ikke så stor. Vi hadde hyggelig middag (bacalao) om bord på " Checkmate" om kvelden og var enige om at det skulle bli godt å sove skikkelig i en rolig køye. Overfarten fra Cascais var grei, men noe urolig.
Vi leide en drosje sammen neste dag og tok en rundtur på øya. Den er ikke så stor så det var gjort på et par timer. Det bor ca.5000 mennesker her, og det virker som  tilværelsen er rimelig behagelig, men de har sikkert sitt å slite med her også.
Etter rundturen var det tid for lunsj, og vi prøvde den lokale spesialiteten her som er espada fisk med banan. Fisken er stygg som rakkern, men  den er kjempegod.
Vi har forresten spist veldig mye fisk og skalldyr på turen, særlig etter at vi kom til Irland og vidre sørover. Det er godt utvalg av alt i de store supermercadoene.

Cristo Coulombo (Kristoffer Kolumbus) ble jo som kjent gift med datter til borgermesteren på Porto Santo og bodde her så lenge han levde. Huset hans er nå blitt museum, og som de kulturelle personer vi er, var vi selvfølgelig der en tur. Det skulle være en festival til ære for han som varte i tre dager. I den forbindelse kom da hans båt " Santa Maria de Colombo" seilende. Den hadde riktig nok fått motor så helt den samme var det ikke, men det var mye folk ute og bra stemning.
Det var veldig behagelig å være her ute til tross for et enormt byråkrati.  Vi måtte sjekke inn både en og to ganger. Skulle en ligge for eget anker ville de ha ? 25 hvis båten var over 10 tonn. Vi var da selvfølgelig bare 9,2, for det står ikke noe om vekta i båtpappirene. De skjønte nok at vi løy litt, men ikke så lett å veie båten heller.

Så etter en uke seilte vi ut til Madeira, til en ganske ny havn sydøstspissen på øya. Her er det bra brygger, men andre fasiliteter er det foreløbig lite av. Det er redusert pris for ARC seilere her, og inne i Funchal er det vanskelig å få plass. Hvis en er heldig å få plass, må en klatre over 5 -6 båter for å komme i land.
Vi tok buss inn til Funchal i går og det tok 11/2 time, for bussen skal innom alle plasser underveis. Attpåtil ser nesten hele øya ut som en stor anleggsplass, for de har fått masse EU penger for å bygge motorvei og  å ruste opp veinettet for øvrig, så vi får si som vår danske venn,Mogens,:" ja så eijer vi jo denne øen også" . Det har sikkert ikke kommet så rent lite norske oljepenger hit heller. Her ute ved marinaen er det planlagt å bygge en ny landsby, men det tar nok sin tid. Den skal være ferdig om 3 år.
I dag har det vært en lat dag, men en fottur oppe i høyden her gjorde godt. Naturen her er vill og dramatisk. Det er bratt rett i sjøen.
I morgen leier vi bil for å se litt av andre steder her. Håper vi finner ut av alle omkjøringene p.g.a. alt veiarbeidet. Vi kommer tilbake med ny rapport etter det, og på tirsdag regner vi med å sette kursen til Grasiosa like ved Lanzarote. Det tar et par døgn.