Reisebrev\2004.09.09\index.htm

S/Y Checkmate - Beneteau First 43.5                                                                   Skipper: Nils Todal , mail: la8oja@winlink.org

2004.09.09

Reisebrev 4

Biscaya ble en prøvelse med bare oss to om bord. Vi ble liggende 10 dager i Kilmore og vente på bedre vindretning, men det ene lavtrykket etter det andre stod i kø inn fra Atlanterhavet. Vi lå der og ventet sammen med tre andre båter, en irsk soloseiler, en svensk båt med et yngre par om bord, en tysk ketch med 3 pensjonister om bord og "Checkmate" med redusert mannskap.
Til slutt fant vi en gløtt mellom to lavtrykk som skulle gi brukbare forhold. 24. august kl. 20:30 startet vi alle 4.
Første natta var ganske grei, men utover neste dag og andre natta fikk vi føling med en front av det lavtrykket som vi forsøkte å unngå. Det var mildest talt ganske ubehagelig med vind opp i 35 knop fra NW og stor dønning, swell fra SW. Så rotete sjø har jeg ikke opplevd før etter å ha seilt rundt 35 000 nautiske mil. "Checkmate" oppførte seg imidlertid fint selv om hun fikk noen kraftige kilevinker av og til. Med 3 rev i storseilet og bare noen m2 genoa gikk det unna i over 8 knop. Vi seilte 355 n. mil på to døgn.
Neste dag var det tid for å ta ut rev og etter hvert  døde vinden ut slik at vi måtte kjøre motor de neste 280 n. mil til Bayona.
Etter at vi passerte Finisterre fikk vi en fantastisk dag med sol fra skyfri himmel og "Ullvangen"  byttes ut med shorts og t-skjorte.  Det var da Marit utrykte: "det var vert strevet". Og som Odd Børresen sier: "seilere glemmer fort".
Vi fikk en e-mail fra våre danske venner i "Northern Star" som nå lå ankret i ei bukt i nærheten av Bayona. De hadde en fin kommentar: " Nu har driverlivet startet".
Vi kom inn til Bayona sammen med "Northern Star" kl 15:30 etter snaut 4 døgn og utseilt distanse på 642 n. mil. Biscaya var overvunnet igjen.
Den tyske båten måtte gå til Falmouth i sør - England etter at forstaget brakk helt i toppen av masta. De hadde heldigvis kutterstag slik at masta ikke gikk over bord. Vi har truffet dem igjen flere ganger og de klarte å få nytt forstag på rekordtid i Falmouth.
Den svenske båten har vi ikke truffet igjen, men vi vet de gikk inn til LaCurona.
James, i den irske båten hadde vi radiokontakt med da vi seilte inn til Bayona. Han var da nettopp gått fra Bayona og var underveis videre nedover mot Middelhavet etter å ha hentet mer mannskap i Bayona.
Fra Bayona  og nedover Portugalkysten har vi bare seilt dagsetapper og tatt livet med ro. (driverlivet). Det har vært svært lite vind så vår trofaste venn Perkins 4.108 har gjort jobben.
Vi har vært innom Povoa de Varzim, herfra tok vi buss inn til byen Porto og der var de ivrige på å få selge portvin. Vi ble guidet rundt og etterpå var det prøvesmaking og det ble en liten handel. Vi lærte mye om hvordan portvin framstilles. Videre til  Leixoes. Figueira da Foz og Nazare før vi kom hit til Cascais utenfor Lisboa.
Her blir vi liggende noen dager og tar toget inn til Lisboa og vi regner med å leie bil for å ta en tur inn til Sintra og områdene nord for Cascais.
Her er det bygget en ny kjempestor marina med alle fasiliteter.
Neste etappe blir herfra til Porto Santo og Madeira.
Vi har nå fått egen hjemmeside: www.sy-checkmate.com  Redaktører hjemme er Håvard og Kjell Rennesund. Vi legger inn posisjoner og reisebrev her. Hjemmesiden er ikke helt komplett ennå, men den begynner å ta form.
Ellers har vi hatt nesten daglig kontakt med norske radioamatører om kvelden på 20 m.