Reisebrev\2004.08.01\index.htm

S/Y Checkmate - Beneteau First 43.5                                                                   Skipper: Nils Todal , mail: la8oja@winlink.org

1.8.2004

Reisebrev 2

Fra Lerwick startet vi 18. juli med kurs for Fair Isle, ei lita øy mellom Shetland og Orkenøyene. Værmeldingen var ganske

bra men på sørspissen av Shetland fikk vi både strøm og vind midt imot og vi gikk inn til Grutness, ei fin bukt ved flyplassen på Sumbourgh. Her lå vi ankret på svai på 5 m dyp med 30 m kjetting ute.  Neste dag gikk det bedre. Vi kom til Fair Isle på kvelden. På denne vesle øya ute i havet bor det 70 mennesker deriblant mange barn. Inntektsgrunnlaget er sauehold. Ellers er øya kjent for sitt rike fugleliv. Sjøfugler av alle slag. Det er bygd et  observatorium hvor ornitologer fra fjern og nær kan boltre seg.

Vi drar så videre mot Orkenøyene og kommer til Stromness om kvelden den 20. juli etter en flott seilas med vinden tvers. Vi seilte sammen med en hollandsk Hallberg Rassy på 53 fot. Hyggelige seilere fra Isselmeer.
En visitt til Kirkwall med buss ble det også og da var det naturlig å besøke Magnuskatedralen. Som skal være bygd over stedet der Jarlen Magnus var gravlagt. Orkenøyene var under Norsk herredømme helt til 1468. Da overtok Skottene.
Magnus var sammen med sin nevø Håkon satt til å styre Orkenøyene. Disse to jarlene hadde stadige kamper seg imellom. Begge ville gjerne ha makten alene. Magnus var den fredelige av dem og forsøkte stadig å skape et fredelig forhold. De skulle møtes på Eigilsøy for å slutte fred, men det endte med at Håkon beordret sin kokk til å derpe Magnus.
I følge sagnet ble Magnus en helgen og i 1137 ble St. Magnus Catedral grunnlagt av Jarl Rognvald-Kali en nevø av Magnus.
I Stromness var det nå bygget en helt ny marina. Meget flott med solide brygger med vann og strøm. Andre fasiliteter var også under arbeid.
Vi seilte videre fra Stromness i retning Stornoway på Hebridene, men igjen fikk vi en kuling midt imot og vi gikk inn i en stille og rolig fjord Loch Nedd på vestkysten av Scotland.
Her ble vi liggende værfast i to døgn. Ankret på svai. Vinden hylte og det regnet ikke med måte. Så var det hele over og vi fortsatte til Mallaig etter å ha passert Isle of Sky. Stornoway hoppet vi over denne gangen.
Nå skriver vi 26 juli og turen går gjennom Sound of Mull og vi gjør en sving innom Tobermory, en fargerik liten by på øya Mull.
Vi hastet videre mot Crinan Canal. Lite vind og det ble motorkjøring hele turen. Underveis fikk vi se en vågehval på nært hold.
Crinan Canal korter av turen mot Clyde Marina med over 60 nm. Den har 15 sluser som for det meste er selvbetjente. Det er et utrolig frodig og naturskjønt område langs kanalen.
Vi ble liggende Yacht Basin i Ardrishaig i enden av kanalen over til neste dag. Her traff vi en fransk seiler som kom opp til siste slusa og begynte å prate norsk. Han hadde jobbet som lege på Lyngseide i 5 år. Båten, en 30 foter hadde han kjøpt i Narvik og han seilte under norsk flagg.
Neste stopp ble Clyde Marina i Ardrossan utenfor Glasgow. Her ble det montert en del ekstrautstyr som var bestilt på forhånd.
Marit og Per Henning tok en tur til henholdsvis Glasgow og Edinbourgh, mens skipperen måtte jobbe med montasje.
1. august er vi nå underveis til Bagnor utenfor Belfast.